Att tänka på innan du köper verktyg & utrustning

Saker att tänka på innan du köper verktyg & utrustning

Har du någonsin gjort ett misstag när du köpt ny utrustning? Utrustning är absolut nödvändig för att många företag ska kunna utföra sina uppgifter. Typerna varierar mycket. Hur undviker man då fel och misstag? Läs vidare och upptäck hur du kan undvika dem.

  • Agnes Sitarz
  • 5
    minuters läsning
  • Senaste uppdatering:
    August 31, 2022

I artikeln kan du läsa om

  • check
    Inköp av utrustning och verktyg
  • check
    Checklista före inköp
  • check
    Finansering av verktyg och utrustning

Varför Kompar?

  • check
    Jämför över 20 olika långivare
  • check
    Personlig rådgiving
  • check
    Enkel ansökan med svar inom 24h!
Ansök nu

Utrustning är en absolut väsentlig del för många företag för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. Oavsett vilken typ av företag du driver, så behöver du någon form av utrustning eller verktyg. Typerna av utrustning varierar däremot mycket, de allra vanligaste är datorer, skrivbord, verktyg, arbetskläder, etc. Ibland gör dock egenföretagare misstag när de köper in ny utrustning. Nedan i den här artiklen kan du läsa om några av de vanligaste misstagen och hur du kan undvika dem.

1. Gör en lista på utrustning som ska köpas

Ett bra tips är att göra en lista, framförallt när du ska köpa in utrustning. Ibland glömmer däremot egenföretagare att göra det.

Varför är det så viktigt att skriva en lista? Först och främst, så kostar det ingenting, och för det andra så kan det spara en hel del pengar. Mekanismen är enkel. Skriv ned en lista på allt som företaget behöver utrustas med. Därefter utvärderar du sak efter sak på listan och ställer dig frågan ifall den verkligen är nödvändig och hur ni kommer att använda er av utrustningen i framtiden. En slutförd och genomtänkt lista ska bara innehålla det absolut nödvändigaste. En genomtänkt lista gör att ni kan spara in pengar genom att endast köpa det som verkligen behövs.

2. Gör outsourcing av delar av din verksamhet

Det finns många företag som erbjuder olika typer av tjänster till små och medelstora företag. Bland dessa företagen kan det finnas sådana som är specialister på just det som som ni behöver och kan ge er bättre kvalitet till ett lägre. Utöver kvaliteten och priset så kan ni spara in en hel del tid genom att slippa anställa personer med rätt kompetens för att utföra uppgifterna i fråga. Dessutom sparar ni in på kostnader som är relaterade till utrustning, då ni slipper köpa in den själva.

3. Skisser (i vissa fall)

Människor är visuella varelser. Det är oftast mycket enklare att visualisera något genom att titta än att läsa nedskrivna siffror. Det gäller även när det handlar om inköp av utrustning till din verkstad eller affärslokal. Rita en enkel skiss som hjälper dig att visualisera hur utrustningen kommer att se ut när den väl är på plats. Du behöver inte vara en konstnär för att göra det. Det viktiga är att fokusera på det mest nödvändiga och kom ihåg att inte ha för många detaljer. På det här sättet kan du eventuellt se om du har glömt något mycket viktigt som du inte tänkt på tidigare (till exempel hur elen går, belysning, går det att röra sig runt utrustningen och så vidare.).

4. Kvalitet

I en perfekt värld kan du troligtvis köpa kvalitetsutrustning till ett väldigt bra pris. Däremot så är världen inte perfekt, framförallt inom affärsvärlden. Du har säkert vara med om att ha köpt något till ett lågt pris och inom kort så har du varit tvungen att köpa samma sak igen, och igen, och igen. Inte nog med att det slöseri med pengar, så är det ett slöseri med tid - din, dina anställdas och din revisors tid. Kvalitetsutrustning är mer hållbar och effektivt samt kan minska era kostnader i det långa loppet. Dyrare, men kvalitativa saker tenderar att ha bättre garantier och service tjänster knutna till sig. Kvalitet är med andra ord något som är värt att ha i åtanke när ni köper in er utrustning.

5. Investera i kvalitativ utrustning

När en viss sorts utrustning är nyckeln till din framgång bör du inte spara pengar på den, eftersom du kan förlora dubbelt så mycket. Om utrustningen är en grundläggande faktor för er kärnprodukt eller service så ska den vara ut av bästa kvalitet. Det kommer nämligen att hjälpa er att tillhandahåller den bästa produkten eller servicen till era kunder.

Kom ihåg att ofta kan hela ditt företag vara beroende av utrustning som fyller en nyckelfunktion i er verksamhet, så ni måste ha råd med den. Att införskaffa utrustningen i ett tidigt skede är dessutom viktigt för att så snart som möjligt inför rätt arbetssätt och arbetsprocesser. 

Det är med andra ord värt att investera i utrustningen som fyller en nyckelfunktion för just er verksamhet. 

6. Vad kan man köpa på företaget?

Som egenföretagare bör ha koll på vad som gäller när du ska köpa tjänster och varor till din verksamhet. En vanlig fråga som många egenföretagare ställer sig är: vad kan jag köpa på företaget och vad borde jag köpa privat? När du som driver eget handlar tjänster eller olika varor avsedda för ditt företag har du i många fall en rättighet att få tillbaka moms som du har betalat i samband med inköp. I vissa fall kan man inte dra av momsen eller enbart en del av den. Vad kan jag exempelvis köpa på enskild firma? Du får göra kostnadsavdrag som enskild näringsdikare för varor och tjänster som är nödvändiga för att du ska kunna bedriva din verksamhet, men man får ej dra va privata kostander.

Här nedan kommer ett par exempel på vad du kan köpa på ditt aktiebolag:

  • Webbhotell - i dagens digitala samhälle är det självklart A och O att synas och ha en bra plats för sitt företag på nätet.
  • Elektronisk utrusting - dator och mobiltelefon
  • Antivirusprogram - är ett absolut måste när du driver eget, ingen önskar sig objudna gäster i form av elektroniska inkräktare som skulle ha tillgång till ditt företags nätverk och program.
  • Mobilabbonemang - är absolut nödvändigt för att ett företag ska kunna fungera. Som tur är finns det en massa möjliga företagsabonnemang i varierande priser och med olika funktioner.
  • Mobilt bredband - Ett mobilt bredband som du tecknar privat blir svårt att göra momsavdrag på men som tur är finns det en rad möjligheter för företagare som behöver snabba mobila bredband. För att välja ett bra mobilt bredband till företaget bör funderar kring antalet användare. Är bredbandet avsett att fungera som en uppkoppling åt flera stycken personer, bör du satsa på ett obegränsat bredband? Det är aspekter som man bör ha i åtanke när man tecknar ett mobilt bredband åt företaget.
  • Utbildningar - många företagare är sugna på att utöka sin verksamhet med till exempel nya tjänster eller produkter. Då kan till exempel en kurs för att utveckla sin kompetens komma till nytta.
  • Försäkringar - Det är alltid smart att ha en extra säkerhet! Kom  också ihåg att du kan göra momsavdrag för försäkringar som du tecknar utrusting som är nödvändig för ditt företags fungerande.

7. Finansiera smart med Kompar

De flesta vet att varje företag, projekt och utrustning behöver finansieras på ett eller annat sätt. Att ha rätt typ av utrustning för ett företag är som en investering i framtiden. Däremot behöver du inte göra den investeringen med er nuvarande kassa, utan det går oftast att täcka investeringen med hjälp av ett företagslån. Ett företagslån går att använda när man inte har likvida medel, men innebär även att man inte binder upp företagets likviditet. Pengarna kan på så sätt användas till något annat i er verksamhet.

Du kan jämföra de bästa företagslånen för inköp av utrustning på KOMPAR helt konstnadsfritt och utan att behöva springa runt på en massa banker. Det kommer att spara dig enorm mycket tid, pengar och hjälper er få bäst villkor på er finansiering. Fyll i en ansökan här!