Information om sociala avgifter för ditt företag

Sociala avgifter och ditt företag

Sociala avgifter i Sverige är relaterade till socialförsäkringen i samband med dess utbetalning av löner. Men hur fungerar deras kostnad? Hur beräknas den? Vad mer är viktigt att veta? Du läser det här...

  • Agnes Sitarz
  • 7
    minuters läsning
  • Senaste uppdatering:
    August 31, 2022

I artikeln kan du läsa om

  • check
    Vad ingår egentligen i sociala avgifter?
  • check
    Hur beräknas kostnaderna?
  • check
    När betalar man sociala avgifter som arbetsgivare?

Varför Kompar?

  • check
    Jämför över 20 olika långivare
  • check
    Personlig rådgiving
  • check
    Enkel ansökan med svar inom 24h!
Ansök nu

Det är viktigt för alla entreprenörer att tänka på lagstadgade sociala kostnader, det vill säga sociala avgifter för ens anställda. Sociala avgifter är nämligen en slags avgift eller en försäkringspremie, vilka finansierar socialförsäkringar i samband med anställningar, däribland för din personal.

Sociala avgifter och dess historia

Otto von Bismarck, rikskanslern av Tyskland mellan åren 1871 och 1890, anses vara något av en pionjär när det gäller sociala avgifter. Han var av åsikten att tyska arbetare var generellt missnöjda på grund av deras bristande ekonomiska säkerhet. För att råda bot på denna osäkerhet introducerade han det statliga systemet för socialförsäkringar, vilket inkluderade hälsoförsäkring, olycksfallsförsäkring, invaliditetsförsäkring och pensionsförsäkring.

Under det senaste 10 åren har det skett en del uppdateringar vad som gäller socialaförsäkringar och administrationen kring dem. År 2010 introducerades Pensionsmyndigheten i Sverige, vilken tog över ansvaret för att administrera och betala ut den allmäna pensionen från Försäkringskassan.

Hur ser sociala avgifter ut i Sverige?

I sverige är varje företag ansvarigt för att betala respektive anställds bidrag till socialförsäkringen i samband med dess löneutbetalning. Kostnaden för sociala avgifter beräknas på bruttolönen och läggs som en kostnad för företaget ovanpå lönekostnaden. Med andra ord är kostnaden för sociala avgifter ingenting som den anställde själv lägger märke till. 

Vilken nivå de sociala avgifterna har beror på respektive anställds ålder. Ju äldre personen är, desto lägre är avgiften enligt följande regelverk från 2016:

  • För anställda som är födda efter 1952 ligger sociala avgifter på 31.42% av bruttolönen
  • För anställda som är födda mellan 1938 1952 ligger sociala avgifter på 16.36% av bruttolönen
  • För anställda som är födda 1937 eller tidigare, ligger sociala avgifter på 6.15% av bruttolönen. 

Vad ingår egentligen i sociala avgifter?

Socialavgifter, även kallat arbetsgivaravgifter, omfattar framförallt följande avgifter

  • Ålderspensionsavgift
  • Efterlevandepensionsavgift
  • Sjukförsäkringsavgift
  • Föräldrarförsäkringsavgift
  • Arbetsskadeavgift
  • Arbetsmarknadsavgift
  • Allmän löneavgift

Bland ovanstådende avgifter utgör ålderspensionsavgift, sjukförsäkringsavgiften och allmänlöneavgift ca. 80% av de totala arbetsgivaravgifterna.

I vissa fall kan ett företag även betala ytterligare avgifter, vilken kan ske då det finns ett kollektivavtal på plats som till exempel inkluderar ytterligare pensionsbetalningar.

Deklaration för sociala avgifter - ändringar från och med 2019

Från och med januari 2019 så trädde nya regler i kraft vad som gäller deklarationen av löner och sociala avgifter. Enligt de nya reglerna så är en arbetsgivare ansvarig att rapportera lönebetalningar, skatt och sociala avgifter genom arbetsgivardeklarationen för respektive anställd vid slutet av varje månad.

När betalar man sociala avgifter som arbetsgivare?

Sociala avgifter betalas den 12e varje månad (förutom januari och augusti, då betalningen skjuts på tills den 17e). Utöver sociala avgifter betalar arbetsgivaren även den avdragna skatten på lönen den 12e varje månad. Betalningen görs till företagets skattekonto.Möjliga avdrag

Arbetsgivaren kan få avdrag när det gäller sociala avgifter ifall att den anställde har tidigare har varit arbetslös i över ett år alternativt om denne nyligen bosatt sig i Sverige. Avdraget varierar beroende på respektive situation och kan uppgå till en normal arbetsgivaravgift alternativt den dubbla avgiften.

Generellt måste anställningen ske genom Arbetsförmedlingen, vilken också är den som fattar beslut om du kan få sänkt avgift eller inte.

Sociala avgifter och dess påverkan på företagande i Sverige

När du startar ett nytt företag i Sverige är det viktigt att du har sociala avgifter i åtanke, då du kommer vara ansvarig för att betala det för respektive anställd. Det är därför viktigt att du har sociala avgifter i åtanke när du lägger upp en budget, då det är en kostnad som beräknas ovanpå bruttolönen.

Det är även viktigt att etablera en rutin för att lämna in arbetsgivardeklarationen varje månad till Skatteverket. Idag har många system för bokföring en funktion där du lätt kan ladda hem deklarationen och sedan ladda upp den direkt på Skatteverkets hemsida. Efter att du har lämnat in deklarationen är det även viktigt att du kommer ihåg att göra betalningen, då Skatteverket generellt är snabba på att rapportera om du inte gjort det. Är du sen kan du få betala förseningsavgifter och det kommer att synas i eventuella kreditupplysningar av ditt företag.

KOMPAR är ett innovativt företag som gärna hjälper dig i ditt företagande med matnyttig information som ovanstående artikel för att du som företagare ska ha så bred kunskap som möjligt. Utöver information som denna så hjälper vi små och mellanstora företag med att hitta bäst företagslån från pålitliga svenska långivare på marknanden. Vi gör detta genom att jämföra deras erbjudanden när det gäller ränta och andra villkor. Just nu samarbetar vi med över 20 stycken olika banker och finansbolag som specialiserar sig på finansering till alla företagsfomer. Vår tjänst är helt gratis för företag och vi finns alltid här för att besvara eventuella frågor om just företagslån via mail och telefon. Vi vill helt enkelt hjälpa dig att växa ditt bolag och göra ditt företagande lite enklare och smidigare.