6 sätt för starkare kundrelationer

6 tips för att bygga starka kundrelationer

En av de viktigaste aspekterna när man driver sitt eget vare sig det är ett litet eller väletablerat företag, är att jobba på, hantera och sedan kvarhålla en lysande relation med sina kunder. Det är särskilt viktigt om du tillhandahåller en tjänst för människor än en materiell produkt.

  • Agnes Sitarz
  • 4
    minuters läsning
  • Senaste uppdatering:
    August 31, 2022

I artikeln kan du läsa om

  • check
    6 tips för starka kundrelationer
  • check
    Sammanfattning
  • check

Varför Kompar?

  • check
    Jämför över 20 olika långivare
  • check
    Personlig rådgiving
  • check
    Enkel ansökan med svar inom 24h!
Ansök nu

6 sätt som bygger ännu starkare kundrelationer

En av de viktigaste aspekterna när man driver sitt eget vare sig det är ett litet familjeföretag eller väletablerat bolag är att: finslipa och jobba på, hantera och sedan kvarhålla en lysande relation med sina kunder. Det är särskilt viktigt om du tillhandahåller en tjänst för människor än en materiell produkt. 

Naturligtvis kommer människor att välja att spendera sina pengar med ett företag som kunnat ge dem en bra kundupplevelse sedna tidigare. Till och med siffror och analyser visar samma sak, att företag har 60-70 procent chans att sälja till sina befintliga kunder jämfört med 5-20 procent chans att få en av sina nya potentiella kunder att göra detsamma. Ovanstående är något som vi på Kompar tar upp i vårt senaste blogginlägg - hur viktigt är det att bygga och sedan behålla goda och starka kundrelationer när man driver eget? Varför inte satsa det lilla extra på just kundrelationer under 2022, kanske det till och med kan vara ett av dina nyårslöften när det gäller affärer i verksamheten?

1. Förbättra kommunikationen med dina kunder

Kommunikation är helt avgörande och “A och O” om du erbjuder en tjänst till dina kunder. Självklart är det viktigt om du säljer en produkt också, men när du tillhandahåller en tjänst blir saker och ting lite mer personliga, och att lämna ett gott intryck tillsammans med en positiv upplevelse kan vara det som skiljer dig från dina konkurrenter som erbjuder en liknande tjänst. Enligt forskning kommer kundupplevelsen år 2022 att bli det viktigaste som skiljer ditt varumärke åt, och det kommer till och med att gå före priset och själva produkten i den aspekten. När du kommunicerar med dina kunder är det verkligen viktigt att nå ut till dem via de kanaler som de har använt för att följa eller prenumerera på din tjänst. Om dina kunder till exempel har hittat dig på sociala medier skulle de reagera bättre om du kontaktar dem via din Facebook, Twitter eller Instagram, i stället för att skicka dem ett sms eller ringa dem.

2.Lär dig av dina kunder

Kundernas behov och förväntningar förändras med tiden, så håll ett vakande öga genom att regelbundet be om deras feedback och förslag. Utnyttja kanaler i sociala medier som Facebook och Twitter för att få deras åsikter, men se till att alltid svara och tacka dem för deras feedback - oavsett om den är positiv eller negativ. Ett tips kan vara att skicka ut tillfälliga undersökningar till din kundbas med specifika frågor om ditt produktutbud, webbplatsens funktionalitet, kundservice och mycket mer. När kunderna har gjort affärer med dig, begär en recension efter köpet så att de har möjlighet att ge nyttig feedback om sin köpupplevelse.

3. Be regelbundet om feedback

Det är känt sedan länge att kunder faktiskt föredrar att handla hos varumärken och företag som tar sig tid att uppmärksamma sina följare och kunder och som svarar på deras feedback. Ett ännu bättre sätt att utveckla dina kundrelationer skulle vara att kontinuerligt be om feedback från kunderna, och att till och med använda den för att förbättra en befintlig produkt eller tjänst, eller i slutändan komma med en bättre. Det första steget är att uppmuntra öppen feedback på din webbplats, via e-post eller sociala medier. När du har fått in feedback kan du till exempel diskutera med dina medarbetar - hur ni som tjänst kan förbättra er. Sätt er ned som ett team som öppet diskuterar sätt att förbättra produkter kommer att förebygga problem i framtiden när rekommendationerna väl har genomförts.

4. Satsa på den bästa kundservicen

Om du har en dedikerad personal eller kanal som svarar och löser kundproblem på ett effektivt och ändamålsenligt sätt kan du byta till kundtjänst online. Det är ett av de bästa sätten att skapa mervärde och överträffa dina konkurrenter. Detta är vad de förväntar sig av dig efter att försäljningen är avslutad. Detta genererar positiv "word-of-mouth" för ditt företag och lockar som ett resultat nya kunder. Visste ni att faktiskt över 50% av alla köp, oberoende på branschtyp, kommer från just word-of-mouth?

5. Erbjud belöningar

Kundlojalitetsprogram och andra belöningsprogram fungerar bra för många företag, från detaljhandel till restauranger. Mest effektiva av dessa är de graderade belöningar som bygger på det grundläggande konceptet "ju mer du spenderar, desto mer tjänar du". För att tjäna mer måste du få dina kunder att spendera mer, vilket leder till lönsamhet. Försök att göra dina belöningsprogram unika, roliga och att de skiljer sig åt från mängden.

6. Gör interaktionen enkel och skoj

Du som driver eget måste vara tillgänglig och lätt att samarbeta med. Det är viktigt att dina kunder känner att du finns där för dem, och tack och lov finns det många sätt att uppnå detta:  

- Komplettera din kunds helhetsupplevelse med en webbplats som laddar snabbt och enkelt ger all relevant information.

_ Gör det dunder enkelt för någon att kontakta dig.

_ Placera stora, uppenbara knappar för samtal och kartor och ett enkelt kontaktformulär - gärna på varenda sida på din webbplats.

Sammanfattning

Kundrelationer är fundamentet för många företag. Att kunna bygga upp varaktiga kundrelationer är en omfattande process som kräver tid och ansträngning. Du kan optimera dina strategier för kundrelationer genom att använda en rad olika taktiker för att göra kundnöjdhet till en prioritet. Nyckeln till framgång för ditt företag är inte bara kvaliteten på din produkt eller tjänst. Det är hur väl du behandlar dina kunder. Att känna till din målgrupps behov och hantera en god relation kan ta tid, ansträngning och pengar, men det är den bästa investeringen du kan göra.

Vi på KOMPAR månar också om att ha goda relationer med er egenföretagare med hjälp av vår enkla och användarvänliga tjänst som underlättar er vardag när det gäller finansering av nya projekt eller ett extra tillskott i kassan. Våra finansiella rådgivare finns till hands för att svara på dina funderingar och dina frågor om lån till företag.