År 2021 var ett hektiskt år för många och bjöd på många liknande utmaningar som år 2020. Många av dina uppsatta mål har du kanske inte kunnat uppnå. Det finns ändå sätt att komma tillbaka på rätt spår och förbereda sig för en bättre 2022. Vet du inte vilka nyårslöften du ska skriva upp på din lista? Läs vidare om 10 nyårslöften för små och medelstora företag.
Nyårslöften för 2022?
Dessa nyårslöften bör hjälpa dig att fundera på hur du kan förbättra och fräsha upp ditt företag i år. Tänk noga på vilka vardagliga och vanliga problem du vill lösa och hur du kan skapa bättre vanor för att uppnå dem. Tänk också på vilka större projekt som kommer att ha störst inverkan på din verksamhet.
Letar du efter lämplig finansiering för att förverkliga dina drömmar? Då kan du alltid räkna med hjälp av KOMPAR. Vi jämför alla alternativa långivare på den nederländska marknaden och ger dig de bästa villkoren för dina finansieringsbehov. Är det något som tilltalar dig? Ansök kostnadrsfritt här
1. Skapa realistiska processer
Även om det kan verka som om hela poängen med att ta fram affärslöften är att vara superambitiös, kan det ibland hjälpa att ta ett mer realistiskt perspektiv. Medan många människor gillar att städa upp under det nya året kan du välja att organisera ditt företag. Och nyckeln till ett bra organisationssystem är att skapa realistiska processer. Det är lätt att låta sig ryckas med av spänningen inför ett nytt år och sikta på stora förändringar. Men för att ett organisationssystem ska vara hållbart måste det vara realistiskt. Ta en ordentlig titt på vad som har fungerat och inte fungerat för dig och din personal under det senaste året. Vilka processer verkade orsaka mer problem än de var värda? Vilka har du varit tvungen att förnya upprepade gånger eftersom systemet var för svårt att följa? Använd dina resultat för att finjustera dina processer inför 2022.
2. Outsourcing är faktiskt OK
Detta beslut kan kännas lite surt för alla som är vana vid fullständigt monopol och att ta hand om allt själva. Många entreprenörer är ansvariga för varje roll i företaget när det precis har börjat, och det kan vara svårt att ta ett steg tillbaka från det du har byggt upp och låta någon annan ta över.
När det är dags att lägga ut arbetet på entreprenad bör du fundera på vilka uppgifter du kämpar mest med. Håller kreativa uppgifter som marknadsföringskampanjer dig vaken på nätterna? Är du osäker på om du hanterar dina finansiella konton på rätt sätt? Använder du alldeles för mycket tid på små administrativa uppgifter som en assistent eller en programvara kan ta hand om? Din tid som företagare är värdefull, så överväg att anlita extra hjälp eller investera i digitala verktyg för att få mer tid över.
3. Uppdatera din affärsplan
Förhoppningsvis har du skrivit din affärsplan som ett av de första stegen i uppstarten av ditt företag. En bra affärsplan kan fungera som en vägkarta till framgång när du behöver vägledning. Det kan hjälpa dig att hålla dig organiserad och på rätt spår. Om du bestämmer dig för att söka en investerare, ta ett lån eller ta in en ny partner kan en affärsplan också fungera som ett verktyg för att illustrera värdet av ditt företag för externa parter.
Med andra ord är en affärsplan avgörande för din framgång. Men det är inte tänkt att vara ett dokument som passar alla. Vi slår vad om att ditt företag har förändrats sedan du skrev din affärsplan. Nu är det dags att se över den och uppdatera din plan med de senaste ekonomiska uppgifterna, målen, nya konkurrenter, marknadsföringsidéer och annat, så att ditt företag kan fortsätta att växa 2022.
4. Förnya din marknadsföringsplan
Precis som i din affärsplan bör du också se över din marknadsföringsplan. Vad fungerade bra för ditt företag förra året? Vad var det som inte gjorde det? Var gick din marknadsföringsbudget mest åt? Vilka kanaler fungerade bäst för dig?
Nu när du har identifierat vilka marknadsföringsinsatser som hjälpte ditt företag mest förra året och vilka som inte hade så stor inverkan kan du uppdatera din marknadsföringsplan med din insikt och kunskap. I din nya plan bör du ta bort allt som inte fungerade och prioritera det som fungerar bäst för ditt företag. Du får gärna lägga till nya strategier. På så sätt kan du avgöra var din marknadsföringsbudget ska gå under 2022, så att du kan få största möjliga vinst på dina investeringar.
5. Öka ditt nätverk
När du är överhopad med arbete och försöker bocka av din lista med måsten kan det vara svårt att lägga till något i din redan överfyllda agenda som inte kommer att ha en omedelbar inverkan på ditt företag. Därför är det ett bra beslut för 2022 att fortsätta att utöka ditt nätverk.
Om du anstränger dig för att skapa en ny kontakt varje vecka eller månad ökar du dina chanser att hitta en ny affärsledning, lära dig värdefull kunskap eller bygga upp en stark yrkesrelation. Ju mer du nätverkar, desto mer resultat kommer du att se. Planera in nätverkande i din kalender som alla andra uppgifter för att se till att det blir en prioritet och inte en eftertanke.
6. Se till att din kundtjänst är på topp
Kundservice är extremt viktigt. Faktum är att 93 % av kunderna säger att de är mer benägna att bli återkommande kunder hos företag som erbjuder utmärkt kundservice.
När det gäller kundservice minns folk de riktigt dåliga erfarenheterna lika ofta som de riktigt bra. Identifiera vilka era största misstag var under 2021 och hur ni och era anställda kan undvika dem i framtiden. Samtidigt bör du lyfta fram vad som gick bra och hur du kan bygga vidare på dessa erfarenheter under 2022.
7. Kom ihåg att automatisera mera
Tekniken gör våra liv enklare varje dag, men utnyttjar du dess fulla potential för ditt företag? Sök efter områden i din verksamhet som du kan automatisera. Det finns programvara som automatiserar processer som fakturering, lagerkontroll, kundtjänst, bokföring, försäljning och mycket mer så att du inte behöver oroa dig för dem längre. Detta minskar inte bara risken för manuella fel, utan frigör också tid i ditt schema för att ta itu med andra viktiga uppgifter.
8. Främja företagskulturen
Om ditt lilla företag är beroende av dina anställdas arbete är det ett bra beslut att under 2022 fokusera på att bygga upp en trevlig företagskultur. Anställda som känner sig engagerade och inspirerade på jobbet är 125 % mer produktiva än "nöjda" anställda. En stark företagskultur där de anställda känner sig uppskattade och respekterade och att deras karriärutveckling är viktig är ett utmärkt sätt att öka de anställdas engagemang och lojalitet.
Överväg att fråga din personal vilka förändringar i kulturen de skulle vilja se. Arbeta sedan med att utveckla en företagskultur som återspeglar företagets värderingar och prioriterar personalens behov. Glada medarbetare är trots allt bra för affärsverksamheten.
9. Bygga en webbplats
Om ditt företag ännu inte har en webbplats är det dags att investera i att bygga en. En bra företagswebbplats kan göra underverk för försäljning, publiktillväxt, varumärkeskännedom och kundservice.
Även om du inte säljer produkter på en e-handelswebbplats kan en bra företag swebbplats åtminstone göra det möjligt för nya kunder eller klienter att hitta dig via sökmotorer, dela exempel på ditt arbete och tillhandahålla kontaktinformation för alla som vill arbeta med dig.
10. Hindra utbrändhet
Det kan vara spännande att återvända från en avkopplande semester med laddade batterier och energi att komma igång igen i januari. Det är bra att dra nytta av den energi du får när du tar ledigt för att vila och umgås med dina nära och kära, men innan du börjar jobba 2022 bör du tänka på att lägga upp en plan för att undvika utbrändhet i år.
Det är ingen hemlighet att många små och medelstora företagare sliter ut sig själva till det yttersta. Utbrändhet är inte bra för dig, ditt företag eller ditt privatliv. Att sätta tydliga gränser, veta när man kan ta en paus och lära sig när man kan be om hjälp är alla bra sätt att övervinna utbrändhet. Kom ihåg att vi alla olika gränser för hur mycket vi kan arbeta och olika sätt att hantera stress, se bara till att du driver ditt företag på ett sätt som är bra för dig.