Tips för att öka försäljningen inom e-handeln

e-handeln för företagare
3/12/2021

Tänk tillbaka på den senaste gången du köpte något online? Jag slår vad om att det inte var så länge sedan, eller hur? E-handeln har expanderat extremt snabbt under de senaste åren och den globala pandemin har accelererat denna tillväxt ytterligare. Om du har en webbplats där människor kan köpa dina produkter eller tjänster och du vill veta hur du kan öka din försäljningen ännu mer, då har vi ett par nyttiga tips och råd till dig.

Jämför företagslån helt kostnadsfritt

Låna upp till 7 miljoner kronor

Jämför företagslån

Jämför +20 långivare & banker

Bäst villkor med flera erbjudanden

Välj bäst företagslån

Låna upp till 7 miljoner kronor

Snabb ansökan - företagslån inom 24 h

Endast en UC registreras

Endast en UC registreras

Kompar erbjuder kostnadsfri rådgivning

företagslån ränta

Välj bäst företagslån

Välj det lån som passar ditt företag bäst, oavsett om det är räntan, amorteringen eller något annat

Fyll i din ansökan nu

Bank id is loading

Heta tips för att öka försäljningen inom e-handeln

Att öka försäljningen online är det främsta målet för mängder av företag, både stora såväl som små. Oavsett om du driver ett litet detaljhandelsföretag eller väletablerat bolag, är det lite som att bowla och slå en strike - det ser mycket enklare ut än vad det faktiskt egentligen är. Många kunder som började handla på nätet eller handlade mer på grund av COVID-19 har förvandlats till lojala kunder som har sett fördelarna med online shopping. Med en grundläggande strategi och marknadsföring kan du dra nytta av denna trend för att öka din onlineförsäljning och samtidigt växa ditt företag. I det här inlägget presenterar vi lite pratiska tips på hur ni egenföretagare kan öka er försäljning på nätet.

Hur kan man öka sin försäljning på nätet?

E-handeln har expanderat extremt snabbt under de senaste åren och den globala pandemin har accelererat denna tillväxt ytterligare. Om du har en webbplats där människor kan köpa dina produkter eller tjänster och du vill veta hur du kan öka din försäljningen ännu mer - då har vi ett par nyttiga tips och råd till dig.

Värt att lära känna din målgrupp

För att kunna fatta rätt beslut om just dina dina produkter och tjänster som du erbjuder och marknadsförings aktiviteter måste du förstå dina kunder. Det är alltså fördelaktigt att ta sig tiden att verkligen lära känna dina kunder - målgruppen. När du har en fysisk butik kan du samtala med dina kunder på plats, bygga kundrelationer och ta reda på vad som tilltalar dem. När dina kunder är online måste du aktivt vidta åtgärder för att lära dig mer om dina kunder. Genom att till exempel använda dig av analysverktyg i din nätbutik och ditt kassasystem kan du identifiera köpmönster och preferenser. Inget kan ersätta ett personligt samtal mellan människor, men du har fortfarande många möjligheter kvar som till exempel e-post, onlinechatt och telefonsamtal, att ställa frågor för att lära dig mer om dina kunder

Vad är unikt med dina erbjudanden?

Vad erbjuder du som ingen annan kan erbjuda? Vad är historien bakom just din online butik, dina produkter och dig själv?När du vet vad som gör dig annorlunda så är det bra att nå ut med den informationen till massorna på nätet. Du kan inkludera det i din tagline, göra det framträdande på din startsida, tillkännage det i annonser i sociala medier och lyfta fram det i din e-postmarknadsföring. Genom att bygga dina marknadsföringskampanjer och insatser kring ditt unika säljargument ger du människor en anledning att komma till din webbutik och, viktigast av allt, köpa dina produkter.

Förenkla användarupplevelsen

Du vill att det ska vara så enkelt som möjligt för kunderna att hitta det de letar efter och sedan köpa det. Om dina analyser visar att ett stort antal personer besöker din webbplats och lämnar den utan att köpa kan det bero på din kundupplevelse. Engagera vänner och familjemedlemmar som representerar din målgrupp och se hur de går igenom processen med att hitta och köpa varor i din webbutik. Leta efter områden där de kämpar eller gör felsteg. Vanliga områden att åtgärda är bland annat webbplatsens sökfunktion, produktnavigering och kassan.

Satsa på kundservice på topp nivå

Forskning och analyser har visat att kunder uppskattar förstklassig service, enligt rapporter har mer än 80 % av de tillfrågade svarat att kundservice är en viktig faktor när de beslutar om de ska köpa en produkt eller inte. Skapa en trevlig och användarvänlig kontaktsida på din webbplats som tydligt visar hur man kan kontakta er. Inkludera ett telefonnummer, en e-postadress och en helst en chattlänk om du har en sådan. För att hjälpa människor att få svar snabbt kan du lägga till en FAQ sida med vanliga frågor och svar gällande dina produkter, process för köp och till exempel frakt. Det viktigaste är att du svarar snabbt när kunderna kontaktar dig. Eftersom personliga samtal är sällsynta i nätbutiker, bör du använda din kreativitet för att bygga upp kund goda kundrelationer.

Skapa en enkel betalningsprocess

Även om betalningsprocessen är en del av användarupplevelsen blir den faktiskt en stor svårighet vid många försäljningar och förtjänar extra uppmärksamhet så att kunder känner ett smidigt flöde när de shoppar i er butik. Erbjud ett alternativ för gästköp så att kunderna kan köpa utan att behöva fylla i långa formulär. Dela till exempel upp kassan på flera sidor eller en expanderande sida för att inte överväldiga kunden med för många informationsfält för köpare. Håll er text kort och kortfattad. Använd olika standardknappar och texter, t.ex. en "köp" knapp och en ikon för kundvagnen.

Behöver du extra finansering i företaget?

Pandemiåret har tyvärr drabbat alla, och oss egenföretagare också. Känner du att ditt företag har tillfällig brist på medel för att kunna göra viktiga investeringar, då kan kan ett lån för företag vara en snabb lösning för dig och ditt företag. Vi samarbetar med banker och finansbolag som lånar ut pengar till svenskregistrerade enskilda firmor, aktiebolag, kommanditbolag och handelsbolag. Våra finansiella rådgivare finns till hands för att besvara dina frågor om företagslån. Kompar erbjuder dig en kostnadsfri tjänst som ger ditt företag en snabb möjlighet att ansöka om ett företagslån för att till exemel bredda ut ert utbud av produkter, satsa på en ny och förbättrad webbbutik. Inom endast 24 timmar kan du jämföra en rad erbjudanden från över 20 olika banker och finansbolag som specialiserar sig på just lån för företag. Kolla dina dina möjligeter för lån för företag, fyll i en ansökan här för företagslån.

e-handeln för företagare
138an Group AB ©2021