Är ni redo inför den årliga Black Friday helgen? Vill ni egenföretagare maximera och öka upp er försäljning under Black Friday? Då är det högtid att börja rusta upp och förbereda inför fredagen den 26 november! Det är nämligen då som den populära amerikanska högtiden Black Friday tar plats. Under den senaste tiden så har även Black Friday helgen blivit ett stort event inom handel i Sverige och resten av Europa.
Boosta ditt företag inför Black Friday helgen
Är ni egenföretagare redo inför den årliga Black Friday helgen? Vill ni egenföretagare maximera och öka upp er försäljning under Black Friday? Då är det högtid att börja rusta upp och förbereda inför fredagen den 26 november! Det är nämligen då som den populära amerikanska högtiden Black Friday tar plats. Under den senaste tiden så har även Black Friday helgen blivit ett stort event inom handel i Sverige och resten av Europa.
Vad är egentligen Black Friday? Det är exakt dagen efter den stora högtiden Thanksgiving i USA, som infaller den fjärde fredagen i november varje år. Detaljhandel har till exempel längre öppettider just den dagen. För e-handeln är det också ett oerhört väsentligt datum att markera i kalendern. 50% av e-handlare har uppgett att Black Friday har en stor och positiv inverkan för försäljningen. När det gäller konsumneter så har runt om hälften deklarerat att de till exempel planerar att handla sina julklppar under Black Friday helgen. Många detaljhandlare ser perioden som inledningen på julhandeln, där de som spenderar mest pengar köper hemelektronik, kläder samt skönhets- och hälsoprodukter.
Runt om i hela landet håller handeln både online och offline att förbereda sig med stormsteg inför det årliga event Black Friday och julhandeln. Det är lagerhyllor som ska bli fyllda med intressanta produkter, lager som ska köpas in och extra styrka i form av arbetskraft ska in för att kunna ta hand om kunder och kassor. När det gäller e-handel så ska online verksamheten som till exempel plattformar på nätet finslipas och fräschas upp för att användarvänligheten ska vara så god som möjligt för kunderna. I den här artiklen kommer vi med nyttiga tips som ni kan använda er av i samband med Black Friday.
Värt att tänka på inför Black Friday
Något som är viktigt för dig som är småföretagare eller som nyss har startat ett bolag är en plan och strategi. En genomtänkt affärsplan är en slags bas för ditt företag och en översikt över samtliga planerade mål. Ett tips är att ha bra insikt och göra en kartläggning av sin marknad, till exempel analysera kunders behov och de största konkurrenterna. Hur kan man bäst nå fram till sina kunder och var bör företaget vara som mest synligt?
Nedan går vi igenom några praktiska tips som du kan använda för att maximera din försäljning under Black Friday. Naturligtvis måste du beräkna vad du har råd med och se hur mycket du kan lägga ut för att det sedan ska löna sig. Flera av dessa tips kan tillämpas oavsett om du driver en nätbutik eller har en fysisk butik. Målet är gemensamt och självklart - maximera din vinst!
Heta Black Friday tips
Planera er försäljning - Analysera och titta över dina produkter och tjänster som du erbjuder och gör en plan för din försäljning. Bestäm vilka produkter du vill erbjuda och planera startdatum och prissättning för de. En försäljningsplan ger dig en kontroll över hela julhandeln, inte bara över Black Friday helgen.
Unika erbjudaden - Fri frakt gäller endast för onlinebutiker, men är onekligen ett bra sätt att öka försäljningen under Black Friday. Många kunder avstår från att köpa billiga produkter eftersom fraktkostnaderna ökar och ses som en extra kostnad för mindre inköp. Genom att eliminera fraktkostnaderna behöver du inte sänka priserna på billigare varor. Skicka en exklusiv rabattkod till personer som prenumeranter på ditt nyhetsbrev. Detta är ett utmärkt sätt att öka försäljningen samtidigt som du uppmuntrar fler prenumeranter och belönar kundlojalitet. Koden kan användas både i din onlinebutik och i din fysiska butik. För att öka din e-postlista kan du erbjuda en exklusiv rabattkod till dem som registrerar sig under Black Friday.
Marknadsföring - Utveckla annonser och banners för att marknadsföra Black Friday helgen som ju sedan sätter fart på hela julförsäljningen. Det finns ett rikt utbud med gratis mallar och guider på nätet som man kan använda sig av. För att få dina kunder att känna sig förväntansfulla kan du skicka ut intressanta nyhetsbrev och göra inlägg i sociala medier med till exempel smygtitt på vad som kommer att hända i din butik eller onlinebutik under Black Friday helgen. Så att dina kunder är förberedda och informerade om intressanta kampanjer
Support och kundservice - För företag med en fysisk butik är det viktigt att ha tillräckligt med personal som kan hjälpa kunderna på bästa sätt, hålla köerna korta och hålla hyllorna välordnade. Undersök kostnaden för ytterligare personal som kan hjälpa till och fundera på om det är värt det. Om du har en nätbutik, se då till att du underhåller webbplatsen och har support redo om något skulle sluta fungera under Black Friday helgen. Ett stort antal besökare samtidigt kan till exempel påverka webbplatsens funktioner. Nätköpare är inte förlåtande när det gäller tekniska problem och det tar inte lång tid för en besökare att förlora tålamodet om något inte fungerar och surfa vidare till en annan onlinebutik. Om du har en onlinebaserad verkamhet, bör du satsa på att er sidan är mobilanpassad och så användarvänlig som möjligt. De flesta använder sig just av sina mobiltelefoner och inte datorer för att shoppa på nätet.
Behöver du komma upp i högre växlar med din försäljning?
Efter ett långvarigt pandemiår som har drabbat alla, finns det dock en risk att dina tillgångar är uttömda och att du inte har tillräckligt med likviditet för att göra de investeringar som krävs för att möta efterfrågan. I fall ditt företag har tillfällig brist på kapital för att kunna göra önskade investeringar i nya produkter, då kan kan ett företagslån vara ett passande alternativ i den här situationen för att kunna statsa på Black Friday. På så sätt kan företaget möta en ökad efterfrågan utan att riskera att behöva säga nej till kunder. Man kan leta efter finansiering till företaget på en mänga olika vis, det allra vanligaste sättet är att låna pengar - teckna ett företagslån. Som tur är kan hjälp när det gäller företagslån eller till exempel checkkredit hittas online. Vi på Kompar erbjuder en helt kostnadsfri tjänst som ger ditt företag eller bolag en chans att ansöka om ett företagslån inför event såsom Black Friday helgen. Inom 24 timmar kan du jämföra olika erbjudanden från över 20 olika banker och finansbolag som inriktar sig på den här typen av finansering på den svenska marknanden.